Co jesc, aby przeziebienia i grypa trzymaly sie od nas z daleka?

Strepsils - Leczenie metodami domowymi

Co jeść, aby przeziębienia i grypa trzymały się od nas z daleka?

Niektóre produkty spożywcze zawierają substancje odżywcze, które pomagają zwalczać infekcje (np. witaminę C, betaglukany czy cynk). Ich działanie jest skuteczniejsze, jeżeli spożywa się je jeszcze przed wystąpieniem objawów infekcji górnych dróg oddechowych. Tego typu „super-produkty” chronią nas przed przeziębieniem, kaszlem, zapaleniem gardła i grypą. Oto wybrane pozycje, po które warto sięgnąć w szczególności w okresie podwyższonego ryzyka zachorowań:

Borówki

Pełne przeciwutleniaczy oraz bogate w potas i witaminę C, cieszą się uznaniem lekarzy i dietetyków. Można je dodawać do owsianki i muffinek, chociaż najlepiej jeść je na surowo. I to całymi garściami.

Czosnek

Allicyna, związek o niezwykle korzystnym działaniu w profilaktyce przeziębień, uwalnia się po zgnieceniu czosnku. Wystarczy dodawać czosnek do gotowanych potraw. Można go również spożywać na surowo, jednak najprawdopodobniej wywoła to nieprzyjemny zapach z ust.

Orzechy brazylijskie

Oprócz tego, że są smaczne, orzechy brazylijskie stanowią także jedno z najbogatszych źródeł selenu, który wzmacnia nasz układ odpornościowy. Selen pomaga chronić organizm przed infekcją. Można je dodawać do gotowanych potraw, sałatek lub podjadać jako przekąskę. Ponadto selen występuje także w natce pietruszki, warzywach, łososiu i kurczaku.

Kiełki pszenicy

Bogate źródło cynku, który wspomaga produkcję limfocytów T, czyli grupy białych krwinek odpowiedzialnych za zwalczanie infekcji w organizmie. Zarodki pszenicy można dodawać do płatków śniadaniowych i sałatek, a także do wszelkich potraw gotowanych – od zapiekanek po ciasta.

Grzyby

Charakteryzują się dużą zawartością betaglukanu, który wspomaga działanie układu odpornościowego. Można je dodawać do zapiekanek, makaronów i sałatek, a także spożywać smażone, na grzankach w ramach pysznego posiłku.

Owoce cytrusowe, w tym pomarańcze, cytryny i grejpfruty

Zawierają nie tylko duże ilości witaminy C powszechnie stosowanej w czasie przeziębienia i grypy, ale także całą gamę innych niezbędnych składników odżywczych. To prawdziwa broń w walce z zapaleniem gardła, przeziębieniem czy kaszlem. Cytrusy warto spożywać codziennie w postaci owocu lub świeżo wyciśniętego soku, najlepiej z dodatkiem szałwii hiszpańskiej (nasiona chia), bogatej w kwasy omega-3.